Kibersport o‘zi nima?

Kibersport— bu video o‘yinlar bo‘yicha professional musobaqadir. O‘yinchilar jamoaviyyoki yakkalik o‘yinlarda qatnashadi, turnirlarda sovrin uchun kurashadi,jamoalar va homiylar bilan shartnomalar tuzadi. Oddiy sportdan farqi shundaki,futbol to‘pi yoki tennis raketkasi o‘rniga klaviatura, sichqoncha yokigeympaddan foydalaniladi. Ammo bu yerda ham o‘yin reglamenti, hakamlar,murabbiylar, translyatsiyalar, sharhlovchilar va muxlislar mavjud — xuddian’anaviy sportdagidek.

Kibersportchilar qanday o‘yinlar o‘ynaydi?

Bir o‘yinnikibersport o‘yini deb atash uchun u bir necha shartga ega bo‘lishi kerak.

Ommaboplik o‘yinchilarningkatta bazasi va tomoshabinlarning doimiy qiziqishi bo‘lishi shart.

Rasmiy qo‘llab-quvvatlash o‘yinlar doim yangilanib turishi, ularga qiziqish saqlanishi vaturnirlar tashkil etilishi kerak.

Adolatli o‘yin qoidalari barcha o‘yinchilar teng bo‘lishi, ustunlikni sotib olish imkonibo’lmasligi kerak. G‘olib bo‘lish faqat o‘yinchining mahoratiga bog‘liqbo‘lishi kerak.

2025-yildadunyoda eng mashhur kibersport o‘yinlari:

Kibersportga pul qayerdan keladi?

O‘yinsanoati — bu 282 milliard dollarlik aylanmaga ega ulkan bozor. Unda o‘yinlarni ishlab chiqaruvchi,qo‘llab-quvvatlovchi, yangilanishlar chiqaruvchi va yangi tomoshabinlarni jalbqiluvchi yuzlab kompaniyalar faoliyat yuritadi. Misol uchun, Counter-Strike 2va Dota 2 ishlab chiqaruvchisi Valve yoki Call of Duty seriyasiga egalikqiluvchi Activision.

O‘yinauditoriyasi — 3 milliarddan ortiq kishi, ya’ni Yer aholisining deyarli yarmi.So‘nggi sakkiz yilda o‘yinchilar soni bir milliardga oshdi. O‘yinchilarlitsenziyali o‘yinlarni sotib oladi, obuna bo‘ladi, o‘yin ichidagi xaridlarniamalga oshiradi, translyatsiyalar va turnirlarni tomosha qilish uchun pulto‘laydi — bularning barchasi o‘yin kompaniyalarining asosiy daromadini tashkilqiladi. Bundan tashqari, reklama, o‘yin dvigatellari va texnologiyalari, brendmahsulotlari, shuningdek, adabiyot va kinoda o‘yinlarni moslashtirish bo‘yichalitsenziyalar ham kompaniyalarga daromad keltiradi. Shu tarzda yiligamilliardlab dollar ishlab topiladi. Masalan, Xitoyning yirik kompaniyasiTencent “Honor of Kings” o‘yinidan 2024-yilda 8,2 milliard dollardaromad olgan.

Dunyoda geymerlarning soni (2015-2024)
Dunyo bo‘ylab faol geymerlar soni, milliardda
Manba: Explodingtopics

O‘yinchilarlitsenziyali o‘yinlarni sotib oladi, obuna bo‘ladi, o‘yin ichidagi xaridlarniamalga oshiradi, translyatsiyalar va turnirlarni tomosha qilish uchun pulto‘laydi — bularning barchasi o‘yin kompaniyalarining asosiy daromadini tashkilqiladi. Bundan tashqari, reklama, o‘yin dvigatellari va texnologiyalari, brendmahsulotlari, shuningdek, adabiyot va kinoda o‘yinlarni moslashtirish bo‘yichalitsenziyalar ham kompaniyalarga daromad keltiradi. Shu tarzda yiligamilliardlab dollar ishlab topiladi. Masalan, Xitoyning yirik kompaniyasiTencent “Honor of Kings” o‘yinidan 2024-yilda 8,2 milliard dollar daromadolgan.

Kibersportchiqancha pul ishlashi mumkin

An’anaviysportdagidek, professional kibersportchilar o‘z jamoasidan belgilangan oylikmaosh oladi. Bu miqdor jamoaning darajasi, sport turi va hududga qarab farqqiladi. O‘zbekistonda yangi boshlovchi o‘yinchi oyiga taxminan 100-300 dollarishlashi mumkin, chet el klublarida esa bu summa 500-2000 dollargacha yetadi.

Oylikmaoshdan tashqari, o‘yinchilar musobaqalardagi g‘alabalari uchun mukofot puliham oladi. Futbol, xokkey yoki boshqa jamoaviy sportlardan farqli o‘laroq,sovrin jamg‘armasining taxminan 90 foizi bevosita o‘yinchilarga qoladi, qolganqismi esa klub, murabbiy va tahlilchilarga tarqatiladi.

Agaro‘yinchi haqiqatan ham zo‘r bo‘lsa, mashhur brendlar bilan alohida shartnomatuzishi mumkin. Masalan, brend logotipi tushirilgan maxsus kiyim kiyish yokiklaviatura, sichqoncha va quloqchin kabi jihozlarni brendlashtirsa bo‘ladi.

Yirikg‘arb kibersport musobaqalarida sovrin pullari juda katta. Masalan, 2021-yildaRossiyaning Team Spirit jamoasi Dota 2 bo‘yicha eng nufuzli turnirda g‘olibchiqib, 18,2 million dollarsovrin puli oldi. Har bir o‘yinchi taxminan 3,6 million dollar daromad qildi.

O‘zbekistondaesa sovrin pullari hozircha kichikroq. Milliy turnirlar g‘oliblari 150-350million so‘m, ya’ni 12 000-27 000 dollar atrofida mablag‘ olishadi. Masalan,2023-yilda Tashkent Traffic Team jamoasi “International Esports Federation”ning Osiyo saralash bosqichida 4-o‘rinni egallab, 7000 dollaryutgan.

Professionalbo‘lish uchun faqat yaxshi o‘ynash yetarli emas. Ko‘p vaqtni otishma yokistrategiya o‘yinlariga sarflab, yuqori reytinglarga erishsang ham, bu seniavtomatik ravishda kibersportchiga aylantirmaydi.

Kibersportgakirishning bir nechta yo‘li bor.

Ta’lim olish – 2023-yilda O‘zbekiston davlatjismoniy tarbiya va sport universitetida “Sport faoliyati: kibersport” yo‘nalishi ochildi. Shu diplom bilan jamoaga menejer bo‘lish yoki murabbiyyordamchisi sifatida ishlash mumkin.

O‘z jamoangni tuzish yoki mavjudjamoaga qo‘shilish– masalan, Osiyodagi IESF musobaqasi g‘olibi TTeam jamoasi bir necha yil davomida birga o‘ynagan kluba’zolaridan shakllangan.

Alisa, Skandinaviyaning Pixies Academy jamoasida o‘ynagan, maqola muallifi,

“Men kibersportga tasodifan kirib qoldim. Bir kuni shunchaki bir o‘yinda qatnashdim, musobaqa tugagach, avvalgi o‘yindagi sherigim menga xabar yubordi. U o‘z jamoasiga o‘tishimni taklif qildi, chunki mening o‘yin uslubim unga yoqqan ekan. Jamoa O‘zbekistondan emas, Finlyandiyadan edi”.

 

Twitch yoki YouTube’da strimer bo‘lish va jonliefirlar qilish ham bir yo‘l hisoblanadi. Shu tarzda siz o‘z auditoriyangizniyaratishingiz, murabbiylarning e’tiborini jalb qilishingiz va jamoalardantaklif olishingiz mumkin. Bu, ayniqsa, xalqaro jamoalarga qo‘shilish uchunyaxshi imkoniyat beradi.

Turnirlarda qatnashish hamprofessional kibersportga kirishning asosiy yo‘li. Katta jamoaning murabbiyning e’tiborini jalbqilish uchun eng oson yo‘l aynan musobaqalarda yaxshi natija ko‘rsatishdir. Murabbiylar to‘g‘ridan-to‘g‘ri arizalarni ko‘rib chiqmasligi mumkin,lekin turnirlar orqali istiqbolli o‘yinchilarni kuzatib boradilar va tarkibgataklif qilishlari mumkin.

Turnirnatijalari Faceit yoki HLTV kabi platformalarda qayd etiladi. Jamoa yokio‘yinchining reytingi qancha yuqori bo‘lsa, professional klublarning e’tiborinijalb qilish imkoniyati shuncha ortadi.

Havaskorturnirlar esa o‘yin klublari, korporatsiyalar yoki talabalar jamoalaritomonidan o‘tkazilishi mumkin. Masalan, 2022-yilda Central Asia Distributionkompaniyasi CS:GO bo‘yichao‘zining korporativ turnirini tashkil qilgan. Ishtirokchilar orasida yirik korporatsiyalarmenejerlari, biznes egalari, IT-Park rezidentlari va buxgalterlar bo‘lgan.

Davlat turnirlarini Kibersport assotsiatsiyasi o‘tkazadi. Masalan,O‘zbekiston PUBG Mobile Global xalqaro turniri uchun mezbon sifatida tanlangan.

Xalqaro turnirlarni esa PGL, EA, ESL FACEIT Group kabitashkilotlar tashkil etadi.

Eldar Zelen, frag.gg turnir platformasi asoschisi:

“Faqat 2024-yilda men 78 ta turnir e’lon qildim. Shulardan 16 tasi davlat tomonidan, 3 tasi esa xalqaro miqyosida tashkil etildi. Yil davomida ishtirokchilarga jami 50 000 dollar sovrin puli to‘landi”.

Kibersport xavflari

Kibersportda muvaffaqiyatga erishish uchunklassik sportdagidek ko‘p mehnat qilish kerak, va bu ko‘pincha ko‘zgako‘rinmaydi.

Kyoln shahridagi Yuqori sport maktabidao‘tkazilgan tadqiqot shuni ko‘rsatdiki:

O‘yinchilarhaftasiga 70—80 soat mashq qiladi, bu ofis ishining deyarli ikki barobarigatengdir. Natijada eng ko‘p uchraydigan muammolar: bosh og‘rig‘i, bilaklarda “tunel sindromi”, bo‘yin va yelkalarda og‘riq, “quruqko‘z” sindromi, ateroskleroz, gastrit va varikoz.

Andrey kibersportchi bo‘lishni xohladi, lekin buni uddalay olmadi:

“Men 7—8 soatlik intensiv mashqlarni ko‘tara olmadim. Evropada Warzone bo‘yicha top 1% ga kirdim, ammo o‘ynashni to‘xtatdim. Hozir o‘yinlardan daromad topaman, lekin kuchi kamroq o‘yinchilarga reytingni oshirishga yordam berish orqali”.

Havaskorlarko‘proq sog‘liq muammolarigaduch keladi, chunki ular kompyuter oldida ko‘p vaqt o‘tkazadi, kam harakat qiladi vanoto‘g‘ri ovqatlanadi. Professional jamoalarda o‘yinchilar sog‘lig‘i uchunmurabbiylar, menejerlar va dietologlar javob beradi. Ba’zi jamoalardapsixologlar ham bor, ular stressni yengishga yordam beradi.

Kibersportchiningfaoliyati odatda 16–22 yoshda engyuqori cho‘qqiga chiqadi. Sababi kasallik yoki reaksiyaning sekinlashishi emas, aksincha ko‘phollarda o‘yinchilar ma’naviy jihatdan charchaydi. Nafaqaga chiqqan o‘yinchilarko‘pincha stress, ortiqcha charchoq va daromadning barqaror emasligi sabablisportdan ketganini aytadi.

20 yoshida dunyodagi birinchi professional geymer Dennis “Thresh” Fong nafaqaga chiqqan. G‘arb kibersportining yulduzi Jonathan “Fatal1ty”Wendel esa26 yoshida. Street Fighter tarixidagi eng buyuk o‘yinchi Hajime Tokido Taniguchi hozir 39 yoshda va o‘zini engyaxshi formadada deb hisoblaydi.

Kibersport O‘zbekistonda

HozirO‘zbekistonda kibersportga endi-endi e’tibor berislishi boshlandi. Ota-onalarva o‘qituvchilar bu sport turiga hali shubha bilan qaraydi, lekin tez orada bumunosabat o‘zgarishi kutilmoqda, chunki kibersport mashhurligi oshmoqda.

Aslida,kompyuter o‘yinlari yomon emas, balki foydali: ular strategik fikrlashni o‘rgatadi,ingliz tilini o‘rganishga yordam beradi, ijtimoiy aloqalarni rivojlantiradi, xotirani yaxshilaydi va ruhiy holatga ijobiyta’sir ko‘rsatadi.

Alisa, Skandinaviyaning Pixies Academy jamoasida o‘ynagan va maqola muallifi:

“Mashqlar ingliz tilida bo‘ldi, vaqt farqi sababli kamroq uxlar edik. Liga darajasi eng pasti edi — faqat Overwatch 2 havaskor o‘yinchilari o‘rtasida edi. Lekin bu menga boshqa darajada o‘ynash tajribasini berdi. Faqat yaxshi o‘ynash yetarli emas — jamoaga mos qahramonlarni tanlash, jamoa a’zolarini oldindan bilish va ularning izohlarini tinglash juda muhim. Bu ko‘nikmalar kundalik hayotda ham yordam beradi”.

2022-yilda O‘zbekistonda kibersport rasmiy sport turi sifatida tan olindi: turnirlar o‘tkaziladi, o‘quv qo‘llanmalar va kitoblar chiqariladi,musobaqalarda qatnashayotgan maktab va universitet o‘quvchilari esa imtihonlardan ozod qilinadi.

Agarsiz yoki farzandingiz kibersportchi bo‘lishni xohlasa — urinib ko‘ring! Lekinmashqlar bilan hayot balansini saqlash juda muhim: to‘g‘ri ovqatlaning,jismoniy faoliyatga vaqt ajrating, o‘yinda muntazam tanaffuslar qiling vakuniga kamida sakkiz soat uxlang.